19 Şubat 2016 Cuma

Tire






izmir'den günübirlik yapılabilecek en güzel ve en kolay gezi noktalarındandır.

Tire izmire ortalama 90 km uzaklıkta. Araba veya tren ile kolay bir ulaşımı var.
Izmir-aydın otobanından selçuk gişelerinden çıkıp tire levhasını takip edilirse 20 km sonra, bir saat kadarlık bir yolculukla ulaşılır.
Tireye izmir otogarından otobus ile Gaziemir bağlantılı da gidebilir. 1,5 - 2 saatlik bir seyahat ile tireye ulaşılabilmekte.

Benim favorim ise trenle yolculuk. Tren saatleri TCDD nin sitesinde bulunuyor. Gezmek için gidenler Salı gününü seçerlerse meşhur Tire pazarını da görme şansını bulabilir.
Basmane'den saat 10:10 trenine binilirse 12:00 de Tire'ye ulaşılır. Tren garından sağa dönüp tatlı yokuşu çıkarak çarşısına ulaşılır. Salı günü gidenler kendilerini meşhur Tire pazarında bulacaklar.

Ben vakit geçirmeden direk Kuyu Tandırını denemenizi tavsiye ederim. Favorim Kuyu Tandırcı Ali Usta. Sabah 4 te başlayan tandır satışı öğlen 11-12 gibi bitiyor. Şansınız varsa yetişirsiniz.
Ben 12:30 gibi gittiğimde yetişmiştim. Yok böyle bir lezzet. Tandır suyuna pirinç çorbası ve tandır 20 tl. Helal olsun...

Tire pazarında çeşitli otlar; ısırgan, şevketi bostan, radika, pazı ... mevsimine göre daha neler...
ayrıca zeytinyağları, pekmezler, kantaron yağları, ballar, polenler,
peynirler, lor, çökelek, tereyağı. Benim favorim çamur peyniri. kesinlikle denenmeli.
kasaplarından sucuk ve et alabilirsiniz.
Tren istasyonu yanındaki Tire Süt Kooperatifi marketinden veya çarşıda Kırıkkaya  mandıralarından ihtiyaçlar alınabilir...

Çarşısına 5-10 dakikalık yürüme mesafesndeki Derekahve kesinlikle görülmeli. Özellikle baharda akan suları ve yemyesil ağaçlarla cennetten bir kesit gibi geliyor. Meryem ananın Kudusten Selçuğa giderken bikaç yıl burada kaldığına inanılıyor.


Merkezde bulunan Kent müzesi gezilmeli. Ücretsiz. İçinde Tanju Okan ve Nejat Uygur için birer köşe bulunuyor. Tanju Baba Tire doğumluymuş. Nejat uygur da babasının işi nedeniyle küçüklüğünde Tire de kalmış.

Kent müzesinin yakınındaki Arkeoloji ve etnografya müzesi de gezilebilir.

Müze yanında 1490 larda Yavuz Sultan Selim zamanında İspanyadan gelen Sefarad Yahudilerinin bölgeye getirdikleri, ağaç misket(meşe) ile oynanan Karambol oyunu için yapılmış bir alan görülebilir.

Tirenin meşhur Tire şiş köftesi de kesinlikle denenmeli. Üstüne de karadutlu lor tatlısı...   Ama benim favorim kuyu tandır :)


Arabayla gidenler Kaplan köyündeki Kaplan Restoranı mutlaka denemeli. Ayrıca açık büfe kahvaltı için Yılmaz Ege Kahvaltı tavsiye edilir. Kişi başı 15 tl açık büfe. Top tepeye de çıkılmalı.


Tire merkez 4-6 saatte gezilebilir. Dönüş için 16:10 yada 18:05 trenine binilebilir.

03.01.2017 'de yine bir salı günü yine Tire'ye yolum düştü. Bu seferki tecrübelerimden de bahsedeyim.

Nohut mayasıyla yapılan nohut ekmeğini tavsiye ederim. Şahinler fırını Atatürk bulvarında Akbank ile İşbankasının ortasında.

Yeni Cami yanındaki Behçet'in Yerinde güveç, kelle paça, işkembe ve sulu yemek yiyebilirsiniz. Fakat çorbalar için geç kalmayın. Ben 3 gibi uğradım , çorbalar bitmişti.
Tahtakale hamamı

Tarihi Tahtakale hamamının restorasyonu sürüyor. Hamamın giriş bölümünü belediye Tire'li bayanlara el işlerini sergilemesi için tahsis etmiş. Tahtakale çarşısı yakınında yivli kısa minaresiyle dikkat çeken, Tire'nin en esk camisi olsa gerek Şeyh Hüsamettin Camisini görebilirsiniz. Yapım yılı 1384. Yani 600 yıllık cami. Anadolu'dali Türk camileri'nin en eskilerinden.


Şeyh Hüsamettin Camisi









Camiden çıkınca Yeni Tire Kebap salonunda şifa niyetine bol sirkeli bir kelle paça içiyorum. Aç olmasam da iyi bir kelle paçayı kaçırmıyorum.
       


Daha sonra pazarından biraz yeşillik, ceviz ve turşusunu yapmak için tazecik pancarlardan alıp tireden tekrar dönmek üzere ayrılıyorum...

8 yorum:

  1. Paylaştığınız bilgiler ve fotoğraflar bilgilendirici,insanı tireyi görmeye teşvik ediyor,teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel bir bilgi paylaşımı olmuş . Tebrikler

    YanıtlaSil
  3. Harika. Ege'nin güzelliği bilinmeyen pek çok noktalarından bir tanesi. Keyifli bir yazı, samimi. Keyifle okudum. Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim, benim için de çok keyifli bir gün oldu

      Sil